Saman Shishdong

Saman Shishdong

جایگاه فیروزه در هنر و معماری ایران [انواع سنگ فیروزه در ایران وجهان]

1. ترکیب شیمیایی

فیروزه ماده ای است که از ترکیب آلومینیوم، مس و فسفات تشکیل شده است. این ترکیب به آن رنگ آبی معروف را می دهد.

2. سختی

فیروزه با سختی 5 تا 6 در مقیاس موس جزو سنگ های نیمه گران قیمت به شمار می آید. (سختی موس از 1 تا 10 می باشد، 1 نرم ترین مانن پودر یچه و 10 سخت ترین مانند الماس می باشد).

3. منشأ و معادن

مهم ترین معادن فیروزه در جهان در ایران، ترکیه، افغانستان و آمریکا قرار دارند. کشور ایران یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان فیروزه در جهان محسوب می شود.

4. کاربردها

فیروزه به دلیل رنگ آبی زیبا و دوام بالا در صنایع جواهرسازی، نگارگری، معماری و تزئینات مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ خواص درمانی نیز دارد.

5. قیمت

قیمت فیروزه بسته به کیفیت، منشأ و اندازه آن بسیار متفاوت است و می تواند از چند هزار تومان تا چندین میلیون تومان نیز باشد.

فیروزه به دلیل زیبایی، دوام و خواص درمانی آن، همواره مورد توجه بوده و در فرهنگ و هنر ایرانی نیز جایگاه ویژه ای داشته است که در ادامه به آن می پردازیم:

1. نقش مذهبی و مناسکی

فیروزه در ادیان و مذاهب ایرانی نظیر زرتشتی، اسلام و بهایی، نماد آسمان، آب و پاکی است. این سنگ قیمتی در مراسم مذهبی و مناسک مختلف کاربرد داشته است.

2. استفاده در هنرهای سنتی

فیروزه در هنرهای سنتی ایرانی مانند نگارگری، کاشی کاری، فلزکاری و سفالگری به وفور به کار رفته است. طرح های منحصر به فرد با بهره گیری از فیروزه در این آثار هنری دیده می شود.

3. نماد اعتبار و شخصیت

در فرهنگ ایرانی، داشتن و استفاده از فیروزه نشانه اعتبار، جایگاه اجتماعی و ثروت بوده است. افراد با قدرت و موقعیت اجتماعی بالا اغلب از فیروزه استفاده می کردند.

4. محبوبیت در ادبیات

فیروزه در آثار ادبی ایرانی همچون شعر و داستان بسیار مورد توجه بوده و نمادهای گوناگونی از آن ارائه شده است. این سنگ قیمتی به عنوان نماد زیبایی، آرامش و صفا شناخته می شود.

5. کاربرد در معماری

فیروزه در معماری ایرانی نیز به طور گسترده به کار رفته است. کاشی های فیروزه ای در تزئین بناهای مذهبی و سلطنتی ایران بسیار رایج بوده است.

بنابراین فیروزه یکی از مهم ترین و محبوب ترین سنگ های قیمتی در فرهنگ و هنر ایرانی محسوب می شود.

طراحی و ساخت فیروزه در هنر ایرانی دارای ویژگی های منحصر به فرد و ارزشمندی است که به شرح زیر می باشند:

1. تنوع در رنگ و نقش

فیروزه های ایرانی به دلیل منابع معدنی متنوع، طیف گسترده ای از رنگ ها از آبی کم رنگ تا آبی پررنگ را دارند. نقوش طبیعی ناهمگون و خاصی نیز در آن ها دیده می شود.

2. ترکیب با فلزات و مواد دیگر

هنرمندان ایرانی فیروزه را با فلزاتی نظیر طلا، نقره و مس ترکیب می کردند. از سایر مواد مانند لاجورد، عقیق و صدف در کنار فیروزه نیز استفاده می شده است که زیبایی منحصر به فردی را به وجود می آورد.

3. تکنیک های سنتی (روش های قدیمی) ساخت

در ایران، فیروزه با استفاده از تکنیک های سنتی نظیر کنده کاری، ذوب و قلع اندود و قلم زنی ساخته و تزئین می شد که به آن جلوه ای خاص می بخشید.

4. طراحی های نمادین و ایرانی

نقوش و طرح های به کار رفته بر روی فیروزه های ایرانی اغلب دارای مفاهیم نمادین و ایرانی بوده است. این نقوش با الهام از طبیعت و فرهنگ ایران طراحی شده اند.

5. کاربرد در آثار هنری و معماری

فیروزه در هنرهای مختلف ایرانی همچون نگارگری، کاشی کاری، فلزکاری و صنایع دستی به شکل های گوناگون به کار رفته است. این سنگ در معماری ایرانی نیز به عنوان تزئین بناها استفاده می شده است.

در مجموع، طراحی و ساخت فیروزه در هنر ایرانی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را به یکی از مهم ترین سنگ های قیمتی در این فرهنگ تبدیل کرده است.

هنرمندان ایرانی برای ایجاد طرح ها و زیبایی منحصر به فرد در استفاده از فیروزه، آن را با مواد و فلزات متنوعی ترکیب می کردند. برخی از این ترکیبات عبارت بودند از:

1. ترکیب با فلزات

- طلا

فیروزه با طلا ترکیب می شد تا زیبایی و درخشندگی آن افزایش یابد. این ترکیب در جواهرات، ظروف و اشیای تزئینی به کار می رفت.

- نقره

فیروزه با نقره ترکیب می شد و اغلب برای ساخت زیورآلات و اشیای تزئینی استفاده می گردید.

- مس

ترکیب فیروزه با مس در ظروف، زیورآلات و اشیای دکوراتیو (زینتی) به کار می رفت.

2. ترکیب با سنگ ها و مواد دیگر

- لاجورد

ترکیب فیروزه با لاجورد در آثار هنری و معماری ایرانی بسیار مشهور بود و زیبایی خاصی به آن ها می بخشید.

- عقیق

فیروزه گاهی با عقیق نیز ترکیب می شد که به ایجاد طرح های جذاب کمک می کرد.

- صدف

در برخی موارد، فیروزه با صدف ترکیب می شد که به آن ها جلوه ای زیبا و متفاوت می داد.

این ترکیبات گوناگون فیروزه با فلزات و سایر مواد، منجر به خلق آثار هنری منحصر به فرد و ارزشمندی در فرهنگ ایرانی شده است. ترکیب این سنگ با مواد مختلف، همچون فلزات و سنگ های قیمتی، به چندین طریق به زیبایی و ارزش آثار هنری ایرانی کمک کرده است:

1. افزایش جلوه و درخشندگی

ترکیب فیروزه با طلا، نقره و مس باعث می شد که زیبایی و درخشندگی آن افزایش یابد. این ترکیبات در جواهرات و اشیای تزئینی به کار می رفت.

2. ایجاد رنگ و طرح های جذاب

ترکیب فیروزه با سنگ هایی مانند لاجورد و عقیق، طرح های بسیار زیبا و منحصربفردی را به وجود می آورد که ارزش هنری آثار را بالا می برد. صدف نیز با ایجاد جلوه های خاص بصری (دیداری) به ترکیب با فیروزه کمک کرده است.

3. تنوع و غنای هنری

استفاده از ترکیبات متنوع فیروزه با مواد گوناگون، امکان خلق آثار هنری متنوع و غنی را فراهم می آورد که بازتاب فرهنگ و هویت ایرانی بودند.

4. افزایش ارزش

به دلیل کمیابی و ارزشمندی فیروزه، استفاده از آن در ترکیب با سایر مواد قیمتی باعث افزایش ارزش هنری و اقتصادی آثار می شد.

بنابراین، ترکیب خلاقانه فیروزه با مواد مختلف نقش اساسی در غنای، زیبایی و ارزش آثار هنری ایرانی ایفا می کند.

بازبینی: س. سیاح

https://shishdong.com/blog/detail/TheplaceofturquoiseinIranianartandarchitecture

 

 

Saman Shishdong
Saman Shishdong

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋